In de wereld van SEO gaat het vaak over rankings, backlinks en content. Maar wat als je SEO-data gebruikt als een soort marktonderzoek? Na zo’n vier maanden als SEO-specialist bij Depends, besloot ik m’n thuismarkt eens onder de loep te nemen:
“Welke Vlaamse hogeschool leeft het meest in het hoofd van studenten in Antwerpen (en dus in Google)?”
De term share of search verwijst naar het aandeel van zoekopdrachten dat naar een specifiek merk gaat binnen een bepaalde sector of markt. Het is een handige, laagdrempelige indicator voor merkbekendheid en top-of-mind awareness.
In commerciële markten blijkt een stijgend aandeel in het zoekvolume vaak een goede voorspeller van omzetgroei. In het onderwijs? Dan gaat het over instroom en inschrijvingen.
Ik analyseerde het relatieve zoekvolume van de drie grootste hogescholen in Antwerpen:
De opvallendste trend? KdG maakt een stevige sprong vooruit, terwijl Thomas More duidelijk terrein verliest. AP blijft redelijk stabiel, maar moet de koppositie nu delen met KdG.
Ik ontwikkelde een eigen analysetool met Gemini 2.5 Pro (Google’s AI-model), gevoed met zoekvolume-data via DataForSEO.
De tool berekent automatisch het relatieve aandeel van zoekopdrachten per merk of instelling, en visualiseert trends in de tijd.
Deze methode werkt niet alleen voor hogescholen, maar ook voor KMO’s, retailmerken, zorginstellingen of politieke partijen.
Wil je weten hoe jouw organisatie scoort in het hoofd (en in Google) van je doelgroep? Of hoe je aandeel evolueert t.o.v. je concurrenten?